برخی می گویند ظاهر می تواند فریبنده باشد. در مورد هدیه دادن، ممکن است حق با آنها باشد. مصرف کنندگان در ایالات متحده سالانه میلیاردها دلار برای بسته بندی هدایا خرج می کنند تا در بیشتر موارد هدایای خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهند. این شامل پول خرج شده روی کاغذ، جعبه، روبان. در حالی که برخی از افراد در بسته بندی کادو مهارت خاصی دارند – با چین های عالی، روبان ها و پاپیون هایی که با دقت بسته شده اند – برخی دیگر کاملاً برای این کار ساخته نشده اند. شلخته در مقابل مرتب؟ کدام بهتر است؟ در مقالهای در سال 2019 که توسط مجله روانشناسی ، دانشگاه نوادا منتشر شد، سه آزمایش برای بررسی تأثیر بستهبندی هدیه انجام داده شد. در آزمایش اول، 180 دانشجوی دانشگاه را برای شرکت در یک مطالعه تحقیقاتی که به عنوان یک تمرین اعتبار اضافی توصیف میشود، به آزمایشگاه رفتاری در میامی دعوت کردیم. به محض ورود، به هر دانش آموز یک هدیه واقعی به عنوان قدردانی از مشارکت آنها داده شد. این هدیه یک لیوان قهوه با آرم یکی از دو تیم بسکتبال NBA، میامی هیت محلی یا رقیب اورلاندو مجیک بود که به صورت تصادفی توزیع شد. ما میدانستیم که همه شرکتکنندگان بر اساس نظرسنجی قبلی، طرفدار Heat هستند – و آنها به صراحت از Magic پشتیبانی نمیکنند. هدف این بود که اطمینان حاصل کنیم که به نیمی از دانش آموزان یک هدیه مطلوب می دهیم، در حالی که نیمی دیگر چیزی را دریافت می کنند که نمی خواهند. در نهایت، نیمی از هدایا به طور مرتب بسته بندی شده بودند، در حالی که بقیه هدایا به نظر می رسید. پس از باز کردن بسته بندی، شرکت کنندگان ارزیابی کردند که چقدر هدایای خود را دوست دارند. ما متوجه شدیم که کسانی که هدیهای با بستهبندی نامرتب دریافت کردهاند، هدیهشان را بهطور قابلتوجهی بیشتر از کسانی که یک هدیه با بستهبندی منظم دریافت کردهاند، دوست دارند – صرف نظر از اینکه کدام لیوان را دریافت کردهاند.
مدیریت انتظارات
برای درک دلیل، مجموعه دیگری از دانشآموزان را انتخاب کردیم و از آنها خواستیم که تصویری از یک هدیه با بستهبندی مرتب یا درهم بستهبندی شده را ببینند و انتظارات خود را در مورد آن گزارش دهند قبل از دیدن آنچه در داخل آن است. سپس به شرکتکنندگان گفته شد که تصور کنند هدیه را باز کنند – که برای همه یک جفت هدفون JVC بود – و نگرش واقعی خود را نسبت به آن ارزیابی کنند و به ما اجازه دهند که آیا این هدیه با انتظارات آنها مطابقت دارد یا نه. نتایج نشان داد که انتظارات برای هدایایی که مرتب بستهبندی شدهاند در مقایسه با هدایایی که با بستهبندی درهم بستهبندی شدهاند به طور قابلتوجهی بالاتر بود. با این حال، پس از فاش شدن، شرکتکنندگانی که هدیه بستهبندی شده را دریافت کردند، گزارش دادند که این هدیه نتوانسته انتظارات آنها را برآورده کند، در حالی که کسانی که این هدیه را با بستهبندی نامرتب دریافت کردند، گفتند که از انتظارات آنها فراتر رفته است. این نشان می دهد که مردم از بسته بندی به عنوان نشانه ای برای خوب بودن هدیه استفاده می کنند. بسته بندی منظم میله را برای هدیه بسیار بالا می گذارد و نشان می دهد که یک هدیه عالی خواهد بود. از سوی دیگر، بسته بندی شلخته انتظارات پایینی را ایجاد می کند و نشان می دهد که هدیه بدی خواهد بود. بنابراین، یک هدیه با بسته بندی نامرتب باعث شگفتی دلپذیر می شود، در حالی که هدیه ای که ظاهری مرتب دارد باعث ناامیدی می شود. دوستان در مقابل آشنایان در سومین و آخرین آزمایش خود، میخواستیم این موضوع را که آیا این تأثیر به رابطه بین هدیهدهنده و گیرنده بستگی دارد یا خیر،. فرقی می کند که هدیه دهنده دوست صمیمی باشد یا فقط یک آشنا؟ ما یک نمونه ملی از 261 بزرگسال را بررسی کردیم و از آنها خواستیم تصور کنند که در یک مهمانی با تبادل هدیه مخفی هستند. به طور تصادفی، شرکتکنندگان تصاویر را مشاهده کردند و تصور کردند که یک هدیه با بستهبندی منظم یا نامرتب دریافت میکنند. این بار به نیمی از آنها دستور دادیم که تصور کنند این هدیه از طرف یک دوست صمیمی است، در حالی که نیمی دیگر معتقد بودند که این هدیه از طرف یکی از آشنایان است. سپس هدیه را فاش کردیم و از آنها خواستیم به آن امتیاز دهند. هنگامی که این هدیه از طرف یک دوست صمیمی بود، گیرندگان در نهایت مانند سایر آزمایشهای ما، هدیهای را که درهم بستهبندی شده بود بیشتر دوست داشتند. با این حال، زمانی که هدیه از طرف یکی از آشنایان دریافت میشد، گیرندگان آن را زمانی ترجیح میدادند که مرتب بستهبندی شده بود. این به این دلیل اتفاق میافتد که این شرکتکنندگان از بستهبندی بهعنوان نشانهای برای اینکه هدیهدهنده چقدر برای رابطهشان ارزش قائل است – به جای اینکه به آنچه در درون است، نشان دهند، استفاده کردند. بسته بندی منظم حاکی از آن است که دهنده برای رابطه خود ارزش قائل است.

یک سورپرایز دلپذیر
بنابراین اگر در این فصل تعطیلات بر روی بسته بندی هدیه استرس دارید، با بسته بندی بی رویه هدایای دوستان و خانواده خود در زمان، تلاش و هزینه خود صرفه جویی کنید. اما اگر قصد دارید به کسی که کاملاً نمیشناسید هدیه بدهید – مثلاً یک همکار – احتمالاً ارزشش را دارد که به او نشان دهید که تلاش میکنید تا آن را با تمام چینهای مرتب زیبا جلوه دهید. ، لبه های ترد و کمان های زیبا. من، به عنوان همسر، این نتایج را جدی می گیرم. از این به بعد، من فقط هدایای همسرم را بهصورت شلخته میپیچم تا او همیشه غافلگیر شود، مهم نیست که هدیه چقدر خوب یا بد باشد.